Medieproduktion


Beskrivning av bild:

På bilden står det en kvinna med en hink och en man som sitter på en fåtölj och läser en tidning bredvid. Kvinnan har på sig en klänning med ett förkläde över. Mannen i fåtöljen har på sig en kostym. Det finns även en bild på ett avloppssystem, disperator, som är mellan kvinnan och mannen. Det står ”Er fru är för söt för att samla på avfall…och själv har Ni väl ej alltid ”tid” att gå med sophinken?!” Kvinnan tittar rakt in i kameran och ser lite förvånad ut och mannen tittar upp mot kvinnan från fåtöljen och han ser en aning glad och fundersam ut.

 

Tolkning av bild:

Jag tycker att denna bild ser ner på kvinnan även ifall hon står upp på kortet och mannen sitter. De tilltalar kvinnan som om hon är ett djur eller en maskin, när de skriver ”Er fru”. De tilltalar inte frun utan reklamen är bara till för att mannen ska bestämma om de ska inhandla en sådan disperator. Mannen sitter i en fåtölj och läser en tidning medans kvinnan håller en hink med avloppsavfall. Detta visar tydligt att de tycker att kvinnorna ska jobba och männen ska sitta och vila. De skriver även under bilden ”och själv har Ni väl ej alltid ”tid” att gå med sophinken?!” Detta visar tydligt att mannen inte skall gå med sophinken utan att om inte kvinnan gör det måste de skaffa en sådan här produkt istället för mannen har inte tid. När de skriver såhär till denna bild blir det väldigt fel att mannen sitter och läser en tidning, han borde ju ha tid att gå ut med sophinken om han har tid med att läsa tidningen. Reklambyrån säger antingen emot sig själv eller så tycker de att mannen inte ska arbeta med ett sådant ”skitjobb”. Troligtvis är det det sista alternativet som är mest riktigt.

 

Denna bild visar att kvinnan har ett förkläde på sig, vilket tyder på att de som gjort bilden anser att kvinnor inte kan ha en annan karriär än att arbeta hemma, medans mannen med kostym med slips ska ha en framgångsrik karriär inom något område. Bilden är inte tagen så att kvinnan ser ut att vara mindre värd men vi kan ändå antyda att det är detta de menar. Eftersom mannen sitter och tar det lugnt medan kvinnan arbetar.

 

När han sitter i fåtöljen visar de tydligt att han har varit och arbetat och nu sitter han och ”vilar”. Här säger reklambyrån emot sig själva igen, de kan inte mena att han aldrig har tid. Han har tid men han är lat och han behöver vila när han inte är på jobbet och arbetar. Som om kvinnan inte redan har jobbat hela dagen hemma medan han var iväg.

 

Jag tror även att vi kan se på denna bild på olika sätt med tanke på att alla är olika. Jag som är kvinna tycker att denna bild ser ner på kvinnan medan en man kan tycka att det inte finns något fel med den över huvud taget. Det kan även vara så att det finns kvinnor som finner sig i att det ska vara såhär, att kvinnan gör som mannen säger utan att ha ett eget ord i diskussionen. Men när vi väl pratar om jämnställdhet, att alla skall vara lika mycket värda, betyder inte det att alla skall ha samma förutsättningar till att vara det, vare sig man är man eller kvinna? Vi alla är födda på denna planet med ett kön, detta betyder inte att något av könen skall vara mer värd. Det var inte så det var tänkt från början. Eller?

 

Slutligen så tycker jag att bilden speglar att kvinnan inte har någon egen vilja utan måste göra så som mannen säger. Säger mannen att de ska köpa en disperator så gör de det, säger han att de inte ska köpa en så blir det så. Jag tycker att denna bild är fel och att den ser ner på kvinnor. Att de inte har något annat att bry sig om än att städa och att behaga mannen.

 

Jag inser att detta är en gammal bild och då var det vanligare att mannen hade en karriär och kvinnan jobbade hemma. Men jag tycker fortfarande att det är fel att de gör en sådan här reklambild där man tydligt kan märka att kvinnan är mindre värd. Och det är fel att det är såhär och det är aldrig okej att någon betyder mindre än en annan. Alla människor skall vara jämställda. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0